Onderzoekers van Bern University bekeken de pijnklachten van 3800 artrosepatiënten. Een deel van hen nam glucosamine, een ander deel gebruikte chrondroitine en een groep nam beide supplementen. De wetenschappers legden deze gegevens naast die van mensen die een placebo kregen.
Zij zagen geen effect in de beleving van pijn en ook niet in bewegingsvrijheid. Ook waren er geen negatieve effecten, dus mensen die de middelen graag willen blijven gebruiken, zouden dit kunnen doen.
Kraakbeen
Glucosamine en chrondroitine komen van nature in het lichaam voor en zijn verantwoordelijk voor de opbouw van kraakbeen. Dit kraakbeen geeft een natuurlijke demping op de botten. De aanmaak van kraakbeen zou worden bevorderd door de supplementen.
De onderzoekers zien wel positieve effecten bij mensen met artrose die de supplementen nemen, maar dat komt omdat zij hun leefstijl vaak op meerdere vlakken aanpassen. Ze gaan gezonder eten, meer bewegen en houden hun gewicht op peil.
Het onderzoek verschijnt in British Medical Journal.
Door: Chantal van der Leest
Bron:
BBC 17-09-2010
Laatst gewijzigd op: 17-09-2010